Wil jouw kind 's avonds niet naar bed en komt hij of zij 's nachts soms overstuur het bed uit?

Tip 1

Vertel je kind een half uur van te voren dat hij/zij zo naar bed gaat. Rust en ontspanning zijn belangrijk om goed in te kunnen slapen. Het is daarom voor je kind beter om een uur voor bedtijd rustig aan te doen. Dus bijvoorbeeld geen wilde spelletjes spelen of kijken naar spannende tv-beelden.

Tip 2

Ga na of er geen lichamelijke klachten zijn. Bijvoorbeeld hoofd- of buikpijn.

Tip 3

Een warm bad of douche en een beker warme melk of thee kan helpen om je kind te laten ontspannen.

Tip 4

Bij slaapproblemen is het belangrijk om erachter te komen wat je kind bezig houdt. Je kunt proberen om dit samen met je kind te bespreken. Geef je kind de gelegenheid om de leuke en minder leuke dingen van die dag nog even met je te bepraten.

Tip 5

Is de slaapkamer een prettige plek om naar toe te gaan? Zorg voor een frisse slaapkamer. Laat je kind makkelijke nachtkleding dragen. Kijk of het niet te licht of juist te donker in de slaapkamer is. Voor de meeste kinderen kan een nachtlampje, knuffeldier of pop uitkomst bieden.

Lukt het niet om samen een oplossing te vinden, vraag dan hulp van anderen. Neem bijvoorbeeld contact op met Loes of met de jeugdverpleegkundige van de JGZ.

(1719 5101 beoordelingen)

Terug naar boven