Hoe leer je je peuter nieuwe dingen aan?

Kinderen leren het meeste in het gezin. Zoals aankleden, kleuren herkennen, op je beurt wachten, op een prettige toon praten in plaats van schreeuwen en zelf problemen oplossen. Nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag leren peuters het beste als daar (ook) thuis aandacht voor is.

Tip 1: Doe het voor

Oefen nieuwe vaardigheden door dingen voor te doen. Kinderen leren veel door te zien hoe anderen het doen. Laat je kind kijken naar wat je doet. Benoem wat je doet en laat je kind het nadoen. Help als het nodig is en moedig je kind aan om het nog eens zonder hulp te proberen. Prijs je kind als dat lukt.

Tip 2: Goede voorbeeld geven

Geef zelf het goede voorbeeld zodat je kind ziet hoe hij zich moet gedragen. Als je van je kind verwacht hij hij/zij het speelgoed opruimt, moet je zelf niet je spullen in huis laten slingeren.

Tip 3: Spontane leermomenten

Maak gebruik van spontane leermomenten. Wanneer een kind naar je toe komt voor informatie, hulp of aandacht is hij meestal gemotiveerd om iets te leren. Grijp zulke gelegenheden aan om je kind nieuwe dingen te leren. Je kind een pasklaar antwoord geven, stimuleert hem niet om er ook zelf over na te denken. Moedig je kind aan zelf het antwoord te vinden en kijk vervolgens of je hem kunt helpen om meer te leren – welke kleur denk je dat dit is? Ja, rood. Wat is nog meer rood? Zorg wel dat het leuk blijft, dus dring niet te veel aan. Als je kind niet reageert, geef dan gewoon het antwoord en wacht een volgend leermoment af.

Tip 4: Gebruik vragen, vertellen en voordoen

Maak gebruik van vragen, vertellen, voordoen. Bij vaardigheden die wat ingewikkelder zijn, kun je het beste stapsgewijs aan je kind leren wat hij precies moet doen. Dat gaat op de volgende manier:

Tip 5: Vragen

Vragen: Vraag je kind wat de eerste stap is. Wat doen we eerst bij tandenpoetsen?

Tip 6: Vertellen

Vertellen: Als je kind het antwoord niet weet, vertel hem dan rustig wat hij moet doen.

Tip 7: Doen

Eerst doen we tandpasta op de tandenborstel. Laat me eens zien hoe jij de tandpasta op jouw tandenborstel doet.

Tip 8: Voordoen

Voordoen: Als je kind het nog niet zelf kan, help hem dan. Maak bijvoorbeeld de tube open, pak de handen van je kind en stuur zo zijn handelingen. Stop met helpen zodra je kind begonnen is.

Tip 9: Prijs medewerking en succes

Prijs medewerking en succes. Prijs je kind wanneer hij meewerkt en ook bij elk succesje dat hij boekt. Benoemen wat je kind zegt of doet, is een goede manier om hem aan te moedigen. Goed gedaan, meisje. Zo moet je tandenpoetsen.

Tip 10: Herhaling

Herhaal Vragen, Vertellen, Voordoen bij elke stap zoals tandpasta op de borstel doen, tandenpoetsen, mond spoelen enzovoort.
Voor meer informatie kun je terecht bij de jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau of bij LOES.

(2886 8490 beoordelingen)
Terug naar boven