De zomertijd komt eraan!

Fijn ‘s avonds weer een uurtje langer licht. De zomer komt er weer aan! Aankomend weekend is het weer zover, dan gaat de zomertijd in: de klok gaat een uur vooruit.

Deze overgang kan, zeker voor jonge kinderen, best lastig zijn. Je kindje is ‘s avonds nog niet moe maar het is al wel bedtijd. Hier komt nog bij dat het schijnbaar langer licht is en het tot een later tijdstip lawaaierig kan zijn op straat.

Gewoon eerder naar bed sturen heeft vaak geen zin. In de uren voordat je kind normaal gesproken naar bed gaat, maakt het lichaam een stofje aan waardoor hij of zij juist actiever is. Het heeft te maken met de biologische klok. Dit voorkomt voortijdig in slaap vallen. Maar ook de dagelijkse gewoonten, het dagritme en gevoel voor tijd zijn van invloed bij de omschakeling.

Hoe kun je als ouder je kind helpen om in het nieuwe ritme van de zomertijd te komen?
Loes geeft tips:

Tip 1

Gebruik donkere gordijnen die weinig of geen licht doorlaten.

Tip 2

Houdt, zoveel mogelijk, vast aan het gewone bed-slaapritueel, dus doe dezelfde dingen als voorgaande avonden om je kind te laten slapen.

Tip 3

Geef je kind een compliment als het rustig in z’n bedje blijft ook al kan het nog niet slapen.

Tip 4

Als je weet dat je kind er moeite mee heeft, zou je al een paar dagen eerder de bedtijd met 15 minuten kunnen verschuiven, i.p.v. ineens een heel uur. Dit geldt ook voor de dutjes overdag.

Tip 5

Voor sommige kinderen helpt het om de lunch en het avondeten een dag voordat de klok wordt verzet met een half uur te vervroegen.

Tip 6

Zorg in de ochtend  bij het opstaan voor veel licht en activiteit, gordijnen helemaal open.

Tip 7

Breng je kind lopend of met de fiets naar school, dan is je kind fitter dan na het brengen met de auto..

Tip 8

Zorg dat het niet te warm is in de slaapkamer.

Loes wenst jou en je kind, een goed begin in het voorjaar!

 

(199 540 beoordelingen)

Terug naar boven