Wat lust jouw peuter graag?

Als ouders bepaal je voor een groot deel wat je kind eet en drinkt. Maar in welke producten zit veel suiker en in welke minder? Wat doe je als opa en oma altijd veel snoep meenemen? 

Peuters hebben van nature een sterke voorkeur voor zoete producten. Maar te veel suiker is slecht voor het gebit van je kind. Ook vergroot het de kans op overgewicht. Veel ouders vinden het best lastig om grenzen te stellen.

Tip 1: Waar zit suiker in?

Speciale kinderpakjes drinken en kinderkoekjes bevatten vaak meer suiker dan ‘gewoon’ drinken en koekjes. Het lijkt dus gezond, maar is dat meestal niet.

Tip 2: Etiketten checken

Op het pak van sap, diksap, aanmaaklimonade en (light) frisdrank vind je allerlei kreten. Denk aan ‘zonder toegevoegd suiker’, ‘natuurlijk’, ‘puur sap’ of ‘met extra vitamine C’. Blijf kritisch, want dit zegt niets over de hoeveelheid suiker die er in zit.

Tip 3: Water en lichte thee

Kinderen spelen veel en hebben voldoende vocht nodig om uitdroging te voorkomen. Wat kun je je kind het beste te drinken geven? Kies vooral voor water en wissel dit eens af met melk. Zoete drankjes bevatten veel suiker en calorieën. Bovendien zijn zoete drankjes slecht voor het gebit. Geef kinderen daarom zo weinig mogelijk zoete drankjes.

Water bevat geen calorieën en heeft een neutrale smaak, waardoor je kind niet aan een zoete smaak went. Een kopje lichte thee is een lekker alternatief.

Wat geef ik mijn kind te drinken?
Leer je baby water drinken

Meer tips van Loes

Hoe zorg je dat jouw peuter genoeg en gezond eet?
Hoe zorg je voor een gezond gewicht? 
- Zorgen om de leefstijl van je (oudere) kind?

(61 173 beoordelingen)

Terug naar boven