Hoe begeleid je je kind tijdens de Ramadan?

Ramadan is de negende maand van de islamitische maankalender. Het is de maand van inkeer, waarop tussen zonsopgang  en zonsondergang gevast wordt. De Ramadan valt nu en in de komende jaren in de zomermaanden. De lange dagen maken het extra lastig om het vol te houden. Hoe begeleid je je kind daar zo goed mogelijk bij? 

Loes geeft tips:

Tip 1
Vasten vraagt veel van een lichaam. Daarom doen kinderen vaak pas vanaf de puberleeftijd mee. Soms willen kleine kinderen graag meedoen met het vasten terwijl ze nog niet verplicht zijn. Neem de wens van je kind serieus en bedenk samen een oplossing. Bijvoorbeeld alleen in de weekenden vasten. Of als je kind nog echt klein is, halve dagen laten vasten en deze “aan elkaar plakken” om hier samen één dag van te maken.

Tip 2
Leg bij oudere kinderen uit wat het vasten inhoudt en waarom je vast. Bespreek hoe je kind om kan gaan met druk van vrienden en medeleerlingen als ze hem/haar eten of drinken willen geven.

Tip 3
Bespreek lastige momenten van het vasten zoals moeheid, honger en dorst.  Benoem samen oplossingen hiervoor. Bijvoorbeeld ’s middags even een paar uurtjes uitrusten of slapen, om vervolgens op te staan voor Sahoor (voor zonsopgang) om te eten en te drinken. Dit kun je als ouder ook doen. Zorg goed voor jezelf en neem de tijd om te rusten zodat je de dag goed door kunt komen.

Tip 4
Houd rekening met valkuilen voor het vasten voor een puber zoals geen rekening houden met plichten, soms risico’s nemen of zijn/haar populariteit binnen de groep van leeftijdgenoten. Misschien zal je kind hieraan toegeven en het vasten breken of stiekem gaat eten. Probeer in zo’n situatie kalm te blijven, wordt niet boos. Vertel dat het voor iedereen wel eens moeilijk is en dat je blij bent dat hij/zij het eerlijk vertelt.

Tip 5
Houd er rekening mee dat je lichaam in het begin moet wennen om op normale tijden niet te eten en te drinken. Je kunt je moe kunt voelen of humeurig worden. In de loop van de maand went je lichaam aan de nieuwe regelmaat.

 Tip 6
Geef aandacht, maak een complimentjes en beloon je kind voor het vasten. Zeg bijvoorbeeld: “Ik vind het heel goed van je dat je het kan volhouden. Wat zal ik vanavond voor je koken? Pilav met kip, dat vindt je vast heerlijk”.

Tip 7
Bij de afsluiting van de Ramadan, met het Suikerfeest krijgen kinderen vaak cadeaus. Je kunt er voor kiezen om dit ook tijdens de Ramadan te doen als beloning voor het vasten. Afhankelijk van de leeftijd kun je kiezen voor geld en/of kleine cadeautjes.

Tips van het Voedingscentrum voor een gezonde Ramadan

  • Eet veel verschillende dingen om alle vitaminen binnen te krijgen. Je kunt de maaltijd beginnen met iets zoetigs, zoals een dadel of een honingkoek, om zo het lichaam snel energie te geven. Gezond de iftar beginnen kan ook met een traditionele soep, bijvoorbeeld de harira (linzensoep met kikkererwten). Deze is voedzaam en bevat veel vocht. 
  • Kies voor een gezonde maaltijd met brood, veel groente en fruit en een beetje zuivel, bijvoorbeeld melk, yoghurt of kwark. Gebruik niet te veel suiker en vet (zoals frisdrank, koek, gebak of gefrituurde gerechten).
  • Eet niet te veel. Tijdens de Iftar en Sahoor wordt veel lekkers gemaakt, bijvoorbeeld baklava. Eet er niet te veel van, want alle extra energie wordt later omgezet in vet op je lichaam. Eet je er een keer te veel van, zorg dan dat je de volgende dag minder of geen zoetigheden eet. Zo houd je je lichaam in balans. 
  • Bewegen is ook tijdens de Ramadan belangrijk. Maak na het eten bijvoorbeeld een wandeling en pak de fiets of loop naar de moskee.
  • Drink genoeg. Ook tijdens de Ramadan heb je dagelijks 1,5 liter water nodig. Dat is ongeveer zes tot acht glazen. Let daar extra op bij de Iftar en Sahoor. Thee en koffie zonder suiker is prima. In frisdrank zit veel suiker, daarom kun je beter light frisdrank kiezen of ‘gewoon’ water.

Loes wenst jou en je familie veel succes!

(265 738 beoordelingen)

Terug naar boven