Gezond eten en bewegen voor peuters, pubers, papa’s en mama’s

Eten doen we elke dag. Daarom zijn voeding en eten superbelangrijk. Voor ouders soms een lastig onderwerp. Dat begint al bij peuters die hun doperwtjes of spruitjes niet willen opeten, maar stiekem van tafel laten rollen. En hoe boks je als opvoeder op tegen je bijna volwassen puber die massa’s cola, energiedrankjes en chips naar binnen werkt?

 

Met peuters aan tafel

Peuters zijn niet bepaald de beste eters. Ze moeten nog kennismaken met nieuwe smaakjes en dat vinden ze niet altijd leuk. Gelukkig zijn er allerlei manieren om je kind te helpen met eten, zélfs als hij het niet zo lekker vindt. Zo houd je het toch gezellig aan tafel.

 

Met je kind praten over gezond eten en bewegen

Als de kinderen groter worden, stuit je op andere problemen. Bijvoorbeeld omdat kinderen in een tussenuur zelf snoep en junkfood kopen. Of thuis alle keukenkastjes plunderen. Hoe ga je daar als ouders mee om? Is er een goede manier om met je kind te praten over gezond eten en bewegen? Lees onder andere de tips onderaan deze pagina.

 

Drie gouden tips voor een gezonde leefstijl

  1. Zorg voor zo min mogelijk ongezond eten in huis. Mochten je kinderen op zoek gaan naar iets lekkers, dan kunnen ze kiezen uit bijvoorbeeld vers fruit, rauwkost en ongezouten noten (ook een kind kan al een allergie hebben voor noten, dan haal je dat niet in huis). 
  2. Geef zelf het goede voorbeeld. Maak gezonde keuzes als het gaat om eten en snacks. Laat zien dat jij plezier hebt in sporten en bewegen.
  3. Trek er als gezin regelmatig op uit om te wandelen, fietsen of sporten. Moedig je jonge kinderen aan om lekker buiten te spelen.

 

Tips voor een positief gesprek met je kind en puber over gezond eten en voeding

  • Wat je in elk geval niet wilt, is dat je kind negatief over zichzelf gaat denken. Denk aan deze tips om positief met je kind te praten over voeding en leefstijl:
  • Praat regelmatig over gezonde keuzes, bij verschillende gelegenheden. Dat is veel beter dan één groot, moeilijk gesprek over leefstijl
  • Zorg voor een vertrouwelijk gesprek met z’n tweetjes. Praat nooit met anderen over het gewicht van je kind waar het bij is. Vooral bij meisjes ligt commentaar op het gewicht heel gevoelig.
  • Gebruik geen woorden als dik, zwaar, vet, overgewicht enzovoort. Beter is het om te praten over gezond gewicht. En dat het belangrijk is om gezond te groeien. Daarbij hoort gezond eten en genoeg bewegen.
  • Vertel je kind dat het mooi, knap, lief en leuk is, zonder iets te zeggen over gewicht
  • Praat positief over je eigen lichaam, ook als je zelf boven gezond gewicht bent. Maak ook geen negatieve opmerkingen over anderen die boven gezond gewicht zijn.
  • Benoem goed gedrag. Dus zeg niet: “Je moet afvallen,” maar geef juist complimenten voor kleine succesjes. Bijvoorbeeld als je kind zin heeft in snacken en een appel pakt.

 

 

 

(15 47 beoordelingen)
Terug naar boven