Is jouw kind angstig?

Angsten komen veel voor in de kindertijd en horen gewoon bij het opgroeien. Maar soms zijn angsten zo hevig dat ze je kind er van weerhouden om bepaalde dingen te doen. Je kunt je kind leren om zo met angsten om te gaan dat ze uiteindelijk verminderen.

Tip 1

Praat erover met je kind. Blijf rustig en laat merken dat je hem/haar begrijpt. Het helpt om te vertellen dat iedereen wel eens bang is. Praat ook eens over een situatie waarin je zelf bang was. Vertel hoe je omging met een situatie die lijkt op wat je kind nu ervaart.

Tip 2

Geef het goede voorbeeld. Probeer je eigen angsten zo veel mogelijk onder controle te houden. Toon geen angst waar je kind bij is. Als dit voor jezelf te veel spanning oproept, kijk dan of iemand anders je kind in deze situatie kan begeleiden. Ben je als ouder zelf vaak angstig? Overweeg dan professionele hulp in te roepen.

Tip 3

Leer je kind manieren om met enge situaties om te gaan. Stimuleer je kind om zelf oplossingen te kiezen die hij of zij leuk vindt. Oefen deze zelfbedachte oplossingen met je kind voordat hij/zij in een angstige situatie, bijvoorbeeld een tandartsbezoek, terecht komt.

Tip 4

Prijs je kind bij het trotseren van de angst. Geef een compliment als hij/zij rustig blijft. Pas er voor op om je kind niet teveel in de verlegenheid te brengen door veel positieve aandacht te schenken als er andere kinderen bij zijn.

Tip 5

Moedig je kind aan nieuwe dingen te proberen. Breng je kind geleidelijk in nieuwe situaties, zodat hij/zij merkt dat het allemaal best meevalt. Probeer niet om je kind weg te houden van alles wat hem/haar moeilijk of eng lijkt.

Tip 6

Laat andere kinderen helpen. Kinderen kunnen nieuwe en enge ervaringen dikwijls beter aan in gezelschap van een vriendje. Andere kinderen zijn een goed voorbeeld in het hanteren van situaties die jouw kind juist eng vindt.

(1938 5678 beoordelingen)

Terug naar boven