Hoe houd je het gezellig aan de eettafel?

De maaltijd is een geschikt moment om te genieten van het samenzijn als gezin en leuk contact met elkaar te hebben. Maar eten met kinderen erbij kan ook lastig en stressvol zijn. Ouders kunnen het gevoel hebben dat de maaltijd een ‘strijd’ is als kinderen niet willen eten of  lastig gedrag vertonen. Sommige kleuters weigeren aan tafel te komen of lopen tijdens het eten weg. Anderen eten weer heel langzaam, knoeien veel of klagen dat ze het niet lusten. Aan tafel blijven zitten en samen eten is iets dat alle kinderen moeten leren. Maar hoe kan je goede eetgewoontes stimuleren?

Tip 1

Zorg dat de verwachtingen die je van je kind hebt realistisch zijn. Kleuters vinden het vaak moeilijk om lang stil te zitten. Ze worden makkelijk afgeleid. Daarnaast worden ze snel onrustig en druk als ze vinden dat de maaltijd te lang duurt of saai voor ze is.
Sommige dingen zullen ze (nog) niet lusten. Zolang je ze gevarieerd eten aanbiedt is het niet nodig om ze te dwingen iets te eten. Alle kinderen hebben wel eens een dag dat ze minder trek hebben.
 

Tip 2

Eet op vaste tijden. Het beste is om drie keer per dag een maaltijd te gebruiken en daarnaast op vaste tijden ’s ochtends en ’s middags een tussendoortje. Geef je kind een portie waarvan je weet dat hij/zij het op kan. Laat je kind om meer vragen als hij/zij alles heeft opgegeten. Leg je kind uit dat hij/zij alleen op deze tijden mag eten en zelf geen tussendoortjes mag pakken. Het kan handig zijn om een vaste tijd te bepalen voor de duur van de maaltijd. Maak je kind duidelijk hoe lang er gegeten zal worden. Vaak is 20 tot 30 minuten genoeg. Het kan een hulpmiddel zijn om hier een (kook)wekker bij te gebruiken. 

Tip 3

Bereid je kind voor dat je gaat eten zodat hij/zij de tijd krijgt af te ronden waar hij/zij mee bezig is. Vertel aan tafel welke regels er zijn. Beperk je hierbij tot 2 á 3 regels. Probeer bij het vertellen van de regels te zeggen wat je kind wel mag in plaats van wat niet mag. Bijvoorbeeld; ‘blijf zitten tot je van tafel mag’, ‘eet met lepel of vork’ of ‘eet je mond leeg voordat je gaat praten’. Je kan er voor kiezen dat je kind de regels op den duur zelf leert op te noemen .Bepaal vooraf hoe je gaat reageren op ongewenst gedrag. Zeg je kind wat er gebeurt als hij/zij zich niet aan de regels houdt. 

Tip 4

Als je kind zich goed aan de regels houdt vind je het misschien prettig om hem/haar daarvoor extra te belonen. Zeg je kind wat de beloning is als hij/zij zich aan de regels houdt tijdens het eten. Bijvoorbeeld: speciaal drinken of eten, een spelletje na het eten of een extra verhaaltje voor het slapen gaan. 

Tip 5

Zorg dat alles klaar is wat je nodig hebt voordat je tegen je kind zegt dat hij/zij aan tafel mag. Daarmee kun je onnodig wachten voorkomen. Zet je kind op zijn/haar stoel als het eten klaar is. Leg speelgoed of andere dingen die kunnen afleiden uit het zicht. Zet bijvoorbeeld de televisie uit.

Tip 6

Prijs je kind als hij/zij netjes eet en zich aan de regels houdt. Stimuleer daarbij je kind om pas te praten als de mond leeg is. Probeer een gesprek op gang te brengen door bijvoorbeeld te vragen naar wat je kind heeft beleefd. Je kan er ook voor kiezen om zelf iets over je dag te vertellen. Zo wordt de nadruk niet zoveel gelegd op het wel of niet veel eten, maar meer op het gezellig samenzijn. 

Tip 7

Kleine problemen zoals jengelen, zeuren, treuzelen of met het eten spelen kan je het beste ‘gepast negeren’. Eet zelf rustig door en kijk je kind niet aan. Houd dit vol tot het probleemgedrag stopt. Betrek hem/haar bijvoorbeeld weer bij het gesprek. Wees er op voorbereid dat het gedrag vaak eerst erger wordt als je begint met negeren. Als je gedrag eerst een tijdje negeert en dan toch gaat reageren, leert je kind dat hij moet doorgaan.
Er is natuurlijk ook gedrag dat moeilijk te negeren is zoals steeds weer van tafel gaan, stoeien met broers of zussen of met speelgoed gooien. Als dit voorkomt zeg dan dat je kind hier onmiddellijk mee moet stoppen en zeg wat hij/zij wel moet doen.
 

Tip 8

Zet je kind apart al hij/zij niet doet wat je vraagt of zich opnieuw niet aan de regels houdt. Vertel je kind wat er niet goed ging en wat hier de consequentie van is. Zet je kind dichtbij je, op een stoel. Vertel je kind dat hij/zij 2 minuten rustig moet zijn voordat hij/zij van de stilzitplek af mag. Gedurende het stilzitten geef je geen aandacht aan je kind. Als je kind niet kan stilzitten ga je over tot de time-out methode. Dit betekent dat je je kind uit de situatie haalt waar het probleem ontstond. De bedoeling hiervan is dat je kind weer rustig kan worden. Breng je kind naar een oninteressante ruimte of kamer en zeg hierbij dat het 2 minuten rustig moet zijn. Prijs je kind zodra hij/zij zich goed gedraagt. Het is goed mogelijk dat je het stilzitten of de time-out een paar keer moet herhalen voordat het ongewenste gedrag stopt.

Tip 9

De maaltijd zal na ongeveer 20 of 30 minuten voorbij zijn, of al eerder als iedereen klaar is met eten. Haal de borden van tafel, ook als je kind nog niet klaar is met eten. Vertel je kind na het eten wat je goed vond gaan tijdens de maaltijd. Prijs je kind en geeft de beloning die je voor de tijd hebt afgesproken. Geef geen eten meer tot aan de volgende maaltijd. Beschrijf kort de regel die je kind is vergeten en stel een doel op voor de volgende keer. Bijvoorbeeld: ‘Morgen gaan we opnieuw proberen om wel aan tafel te blijven zitten’.
 
(1633 4785 beoordelingen)

Terug naar boven