Gaat jouw kind op tijd naar bed?

Het is soms best lastig om de juiste bedtijd voor je kind te bepalen. Het tijdstip waarop kinderen naar bed moeten, hangt af van de hoeveelheid slaap die ze nodig hebben en het tijdstip dat ze moeten opstaan. Dan kun je terugrekenen. Als je kind bijvoorbeeld om 7 uur moet opstaan, en 12 uur slaap nodig heeft, dan moet hij/zij om 19:00 uur 's avonds naar bed. En als je kind 11 uur slaap nodig heeft, dan kan hij/zij om 20:00 uur naar bed.

Eerst moet je dus weten hoeveel slaap je kind nodig heeft. Daarvoor bestaan de volgende richtlijnen:

  • kinderen van 4 en 5 hebben gemiddeld zo'n 12 uur slaap per dag nodig
  • kinderen van 6 t/m 8 gemiddeld 11 uur per dag
  • kinderen van 9 jaar gemiddeld 10 ½ uur.
  • kinderen van 10 en 11 jaar willen minder graag naar bed, maar hebben
    toch voldoende slaap nodig: meestal 10 uur per dag;
  • kinderen van 12 jaar vinden zichzelf al groot en kijken ook veel tv
    's avonds. Toch moeten ze wel minstens 9 uur per nacht in bed liggen.

Tip 1

Over het algemeen geldt dat kinderen het best functioneren wanneer
het dag en nacht ritme grotendeels hetzelfde is. Dus niet al te grote verschillen door de week en in het weekend. Wanneer de verschillen te groot zijn raken kinderen uit hun ritme en zijn ze eerder vermoeid.

Tip 2

Gemiddeld kun je aanhouden dat kinderen in het weekend ongeveer een half uurtje later naar bed mogen dan door de week. Zondag is dan al weer de doordeweekse tijd.

Tip 3

Het is voor kinderen verstandiger om de tijd van opstaan in het
weekend niet te veel te laten variëren van door de week. Dus niet in het weekend om 11:00 uur op staan terwijl dat door de week om 7:00 uur is.

 
Verschillen tussen kinderen

De bovenstaande periodes zijn gemiddelden. Het ene kind heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan het andere. Daarom is het belangrijk om goed naar een kind te kijken, om te zien of hij/zij meer of minder slaap nodig heeft dan het gemiddelde. Hoe doe je dat?

  • als je kind 's ochtends fris en uitgerust wakker wordt, dan gaat hij/zij waarschijnlijk op tijd naar bed
  • als je kind 's ochtends niet wakker te krijgen is, en meerdere
    keren geroepen moet worden, dan is dat een teken van vermoeidheid en zal je kind eerder naar bed moeten. Begin met een kwartiertje eerder, en kijk of het dan beter gaat. Zo niet: dan nog een kwartiertje eerder. Enzovoorts. Net zo lang tot je kind 's ochtends makkelijk wakker wordt.
(1536 4531 beoordelingen)

Terug naar boven