Drinkt je kind energiedrankjes?

Energiedrankjes zijn populair onder jongeren. Voorbeelden van energiedrankjes zijn; Red Bull, Buirn, Monster en Bullit. Energiedrankjes zijn frisdranken met veel calorieën door de suikers die er in zitten. Als voorbeeld:

  • in een flesje AA drank van 330 ml zitten 14 Suikerklontjes (en 263 Kcal),
  • in een flesje Extran Energy van 330 ml zitten 10 suikerklontjes (en 200 Kcal),
  • verder zitten er in energiedrankjes cafeïne, taurine en D-glucuronolacton. Wie te veel van deze stoffen binnenkrijgt, kan daarvan gezondheidsklachten als hartkloppingen en duizeligheid ondervinden. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM.

Niet meer energie, wel stuiteren

Je kind krijgt er niet meer energie door. Wel geeft energiedrank een oppeppend effect door de stoffen die er in zitten, zoals cafeïne. Je kind krijgt er tijdelijk een energieboost van. Hij doet dan vaak meer dan hij normaal zou doen. Of is langer wakker, waardoor hij de volgende dag moe is en een grotere kans heeft opnieuw een energiedrankje te nemen.

Risico energiedrank en alcohol

Het gebruik van energiedrankjes in combinatie met alcohol brengt risico’s met zich mee. Bijvoorbeeld een vertraagde reactiesnelheid en je beter voelt dan je in werkelijkheid bent.
Energiedrank is niet geschikt als sportdrank. Het vertraagt de vochtopname in de darmen, waardoor het lichaam kan uitdrogen.

Hoe leer je je kind om te gaan met energiedrankjes?

Loes geeft tips:

Tip 1

Praat met je kind over het gebruik van energiedrankjes en de gezondheidsrisico’s.

Tip 2

Laat je kind onder de leeftijd van 13 jaar geen energiedrankjes drinken.

Tip 3

Is je kind tussen de 13 tot 18 jaar? Drink het liever niet en anders maximaal 1 blikje energiedrank per dag.

Tip 4

Maak afspraken met je kind hoe vaak en wanneer in de week hij/zij een blikje energiedrank mag. Welke afspraken zijn er op school over energiedrank? Hoe gaan jij en je kind hier mee om?

Tip 5

Wanneer je kind energiedrankjes drinkt, adviseer hem/haar ook voldoende water te drinken om uitdroging van het lichaam te voorkomen. Zeker bij warm weer, extreme inspanning of in combinatie van alcohol.

Tip 6

Probeer ervoor te zorgen dat je kind na het avondeten geen energiedrankjes meer drinkt, want dit kan het slaapritme verstoren.

Tip 7

Help je kind bij het leren omgaan met sociale druk van vrienden, door hierover te praten. Bespreek op welke manier je kind nee kan zeggen tegen vrienden.

(5 15 beoordelingen)

Terug naar boven