Overgewicht bij kinderen: hoe ga je daar mee om?

Heeft jouw kind overgewicht? Loes geeft 10 tips die kunnen helpen je kind te helpen een gezonder gewicht te krijgen. Bijvoorbeeld door plezier te maken en te bewegen, zodat de hoeveelheid eten en bewegen in balans is. Kom je er zelf niet uit, dan kun je altijd terecht bij de jeugdverpleegkundige of huisarts.

Tip 1: Iedereen is uniek

Besef dat ieder kind uniek is. Ook binnen jouw gezin. Qua karakter, qua aanleg, qua stofwisseling. Er is geen one-size-fits-all-oplossing. Ga op zoek naar wat werkt voor jouw kind.

Tip 2: Neem de tijd

Bij kinderen met ernstig overgewicht kan het soms een lange weg zijn om te ontdekken wat voor hem of haar werkt. Een puzzel. Een weg met vallen en opstaan. Gun jezelf en je kind de tijd hiervoor. Het is niet erg als het allemaal niet meteen lukt. Jullie moeten je eigen, unieke pad vinden. Gezinnen doen daar jaren over.

Tip 3: Stress door overgewicht

Mensen denken dat kinderen een naar gevoel geven over hun gewicht of uiterlijk motiveert om af te vallen. Uit onderzoek blijkt het tegenovergestelde. Kinderen die een laag zelfbeeld hebben, ondervinden chronisch stress. En het is juist die stress die gezonde keuzes gezonde keuzes in de weg staat. Niet alleen omdat ze denken dat ze het niet kunnen, maar ook omdat een lichaam onder stress meer hongerhormonen aanmaakt, minder snel verzadigd is en sneller vet opslaat. Stress werkt dus ook fysiek tegen.

Tip 4: Zoek de juiste hulp

Weet dat hulpverleners niet altijd de meest actuele kennis hebben van de complexe ontstaansgeschiedenis van overgewicht. Ook sommige artsen, diëtisten en fysiotherapeuten niet. Ook zijn ze niet altijd vrij van vooroordelen. Als je hulp inschakelt, kan het dus zijn dat je even door moet zoeken tot je de iemand gevonden hebt die jouw kind echt kan helpen.

Tip 5: Zet in op een gezond leven

Focus je op goede eigenschappen van je kind. En help je kind die eigenschappen in te zetten om gezond te leven. Kinderen zijn heel goed in zelf oplossingen bedenken. Help ze dat te doen.

Tip 6: Weeg complimenten af

Als je complimenten geeft, doe dat dan voor de inspanning die het kind levert en niet voor het gewichtsverlies of voor het uiterlijk. Complimenten over gewichtsverlies of uiterlijk keren zich tegen je kind als het in een periode daarna even wat minder goed gaat, want het kind heeft geleerd: als ik niet aankom en er slank uitzie, ben ik de moeite waard. Anders niet. Met complimenten over de inspanning heb je dat nooit. Zeg dus liever: “wat zorg je goed voor jezelf”, “wat goed dat je een stuk komkommer pakt als je trek hebt tussendoor” of “wat tof dat je met je vrienden gaat voetballen”. 

Tip 7: Denk aan je gedrag

Geef het goede voorbeeld. Als je niet blij bent met jezelf, je lichaam en je eetgedrag, neemt je kind dat zelfbeeld over. Je wilt graag dat je kind een fijne relatie opbouwt met eten en gelukkig is met zijn of haar lijf. Niet dat het eten koppelt aan angst en schuldgevoel. Let dus goed op wat je over jezelf zegt.

Tip 8: Beweeg en maak plezier

Gebruik plezier en gezelligheid als motivatie voor bewegen. Niet calorieën verbranden en gewicht verliezen. Geef ook daarin zelf het goede voorbeeld. Help je kind ontdekken wat het leuk vindt. Ontwikkelt een kind een passie voor een sport, dan heeft het voor het leven lang een motivatie om in beweging te blijven

Tip 9: Kook samen gezond

Kopieergedrag kan je ook positief inzetten: kook samen gezond, laat zien hoe jij van gezond eten geniet, zorg dat het gezellig is aan tafel.

Tip 10: Eet niet bij emoties

Gebruik eten niet als troost. Al op jonge leeftijd troosten we kinderen met eten als ze verdriet hebben. Er zijn aanwijzingen dat kinderen zo leren om vervelende emoties met eten op te lossen.

Meer gezondheidstips

(55 158 beoordelingen)
Terug naar boven