Hoe bescherm je je kind goed tegen de zon?

Buitenspelen in de zon is fijn. De zon is een onmisbare bron van energie en stimuleert de aanmaak van vitamine D.  Vitamine D is goed voor de groei van botten. Maar teveel zon is niet gezond. Je huidcellen kunnen beschadigd raken door de UV-straling van de zon. Deze ‘littekens’ draagt een kind een leven lang met zich mee. Hoe meer littekens, hoe groter de kans dat zich op latere leeftijd huidkanker ontwikkelt. Daarom is extra bescherming tegen de zon, voor kinderen zeker tot 15 jaar, van groot belang.

Tip 1

Laat de huid van je kind, net als bij volwassenen, in het voorjaar wennen aan de zon. Op die manier ontstaat er verdikking van de huid. Daarmee bouwt hij / zij enige natuurlijke bescherming op tegen de zon. Wennen betekent dat kinderen aan het begin van een periode met mooi weer de eerste paar dagen niet te lang hun huid blootstellen aan de zonnestraling. Dit geldt in het voorjaar, maar ook na een regenachtige periode in de zomer.

Tip 2

Houd je kind tussen 12.00 en 15.00 uur zoveel mogelijk uit de zon. Voor kinderen van 6 maanden oud of jonger is het verstandig de zon helemaal te vermijden.

Tip 3

Laat je kind op zonnige dagen zoveel mogelijk in de schaduw spelen. Maak zo nodig schaduw met een parasol of zonnescherm. Kleding biedt de beste bescherming. Geef je kind bijvoorbeeld een zonnehoedje of pet. Is je kind veel buiten? Laat hem/haar dan niet te lang in z’n blootje of in badkleding rondlopen. Trek je kind een t-shirt , liefst met lange mouwen, aan.

Tip 4

Laat je kind geen speelgoedzonnebril dragen! Dergelijke brillen zijn gevaarlijk. Zonder goede bescherming kan teveel zonlicht zelfs leiden tot permanente schade aan de ogen. Een goede zonnebril is daarom voor kinderen erg belangrijk. Hoe jonger het kind, hoe kwetsbaarder de ogen. De glazen en het montuur moeten goed passen: groot genoeg om te voorkomen dat het UV-licht de ogen via de boven-, onder- of zijkant kan bereiken.

De zonnebril heeft een CE-markering, gevolgd door een cijfer van 0 tot 4. Dit getal geeft de kleurintensiteit van de glazen weer ofwel de bescherming tegen verblinding. Bescherming 0 wil zeggen tot 20 procent absorptie van het licht. Bescherming 4 wil zeggen 92-97 procent lichtabsorptie. Absorptie van minimaal 75% is het advies. Daarom kan je voor je kind het beste kiezen voor een zonnebril met markering CE 3.

De glazen moeten van onbreekbaar polycarbonaat zijn.

Tip 5

Kies voor een anti-zonnebrandmiddel met een beschermingsfactor van 30 of hoger. Smeer je kind een half uur voor het naar buiten gaan in. Smeer gevoelige plekjes zoals neus, oren, nek en witte randjes extra in. Herhaal het insmeren elke twee uur. Waterproofproducten zijn wel beter tegen water bestand. Maar bij het afdrogen of spelen in het zand zal toch een deel verdwijnen. Smeer daarom ook met deze producten je kind regelmatig in. Zeker nadat hij/zij in het water is geweest.

Tip 6

Geef zelf het goede voorbeeld en ga niet urenlang ‘bakken’. ‘Te veel zon is niet gezond’ geldt voor jong en oud. Mogelijk heb je zelf een zonnebank. Laat je kinderen daar geen gebruik van maken. Zij krijgen buiten al meer dan genoeg zon, ook in Nederland.

(33 96 beoordelingen)

Terug naar boven