Heeft jouw kind een gezond gewicht?

Kinderen zijn nog ‘in de groei’. Daarom is het niet verstandig om ze te laten lijnen. Dit is vaak ook niet nodig. Als je kind overgewicht heeft, maar op hetzelfde gewicht blijft, groeit hij/zij vanzelf naar een lengte die bij dit gewicht past.

Tip 1

Hoe eerder je begint om je kind(eren) een gezonde leefstijl aan te leren, hoe beter het is. Een ongezonde leefstijl afleren op latere leeftijd is namelijk erg lastig.

Tip 2

Bewegen is gezond. Geef het goede voorbeeld. Als je als ouder sport gaat je kind dit overnemen. Pak dus vaker de fiets of plan een gezinsuitje waarbij beweging centraal staat.

Tip 3

Als je kind een stevig ontbijt (met brood en graanproducten) achter de kiezen heeft komt de spijsvertering goed op gang. Bovendien krijgt je kind zo belangrijke voedingstoffen binnen en presteert het beter op school! Door de dag te beginnen met een goed ontbijt krijgt hij of zij ook minder zin in (ongezonde) tussendoortjes.

Tip 4

Hoe meer frisdrank of zoete drankjes je kind drinkt, hoe meer hij of zij kans krijgt op overgewicht. Beperk de zoete drankjes tot een glas per dag en geef je kind verder melk (maximaal 300 ml. per dag), thee of water te drinken.

Tip 5

Stel grenzen aan het kijkgedrag van je kind. Als vuistregel kun je stellen dat tegenover een uur tv-kijken of computeren, een uur bewegen moet staan.

Tip 6

Het valt voor je kind niet altijd mee om de zelfdiscipline op te brengen en zich aan deze leefstijladviezen te houden. Je kind kan het niet alleen, hij/zij heeft je hierbij echt nodig! Maar ook als ouder kun je hierbij soms best een steuntje in de rug gebruiken. Met vragen over het invoeren van)een gezonde leefstijl kun je terecht bij het consultatiebureau en de GGD.

Wat is een gezond gewicht? Lees meer

Hoe kiest je kind gezond? Lees meer

Wat heeft je kind dagelijks nodig? Lees meer

Folder

Kinderen en een gezond gewicht

 

 

 

 

(1709 5051 beoordelingen)

Terug naar boven