Heb jij een postnatale depressie?

Depressieve gevoelens na een bevalling kunnen soms lang aanhouden. Als de depressie zo ernstig is dat je dagelijkse activiteiten hierdoor belemmerd worden en duurt dit langer dan twee weken, dan heb je mogelijk een postnatale depressie. Een postnatale depressie is een complexe aandoening en komt voor bij vrouwen van alle leeftijden en culturen.

Bij een postnatale depressie kun je last hebben van:

  • Huilen zonder reden
  • Toename van lichaamsgewicht
  • Slapeloosheid
  • Angst, irritatie of boosheid
  • Verlies van zelfvertrouwen
  • Geen interesse in de baby, familie, vrienden en het leven in het algemeen
  • Uitputting
  • Overbezorgd zijn over gebrek aan slaap
  • Slechte concentratie
  •  Geen zin in eten of te veel eten
  • Gedachten om je baby of jezelf pijn te doen
  • Zelfmoordgedachten
  • Overdreven angst over gezondheid en veiligheid van jezelf, je baby of je partner
  • Gevoelens dat je faalt
  • Langdurig gebrek aan interesse in seks
     
    Je kunt deze verschijnselen ook hebben zonder een postnatale depressie te hebben.

Tip 1

De eerste stap om iets aan een depressie te doen is het probleem erkennen. Ervaar je een aantal van deze verschijnselen en maak je je zorgen? Vraag dan zo snel mogelijk je verloskundige of huisarts om hulp.

Tip 2

Praat met iemand. Veel vrouwen vinden het moeilijk om te praten over hoe zij zich voelen. Als je depressief bent kan het lijken alsof jij de enige bent die niet met het ouderschap om kan gaan. Toch heeft één op de vijf vrouwen na de bevalling last van een depressie. Moeders die een depressie hebben meegemaakt adviseren om tijdig iemand te zoeken om over deze gevoelens te praten.

Tip 3

Praat met een professional. De huisarts of de verloskundige kan je doorverwijzen naar een professionele hulpverlener. Je kunt eventueel thuishulp, medicatie of therapie krijgen. Depressies zijn over het algemeen goed te behandelen.

Tip 4

Zoek de hulp waar je je prettig bij voelt. Kies een hulpverlener die naar je luistert, je gevoelens erkent en emotionele en praktische hulp biedt.

Tip 5

Zoek steun bij lotgenoten. Het kan nuttig zijn om je ervaringen te delen. In veel regio’s zijn hulpgroepen voor postnatale depressie. Informeer er naar bij je huisarts of bij de GGD.

Tip 6

Heeft jouw partner een postnatale depressie? Wees er dan gewoon, bijvoorbeeld als je partner wil praten. Biedt ondersteuning en geef zoveel mogelijk praktische hulp zoals zorgen voor de baby en het huishouden. Help je partner bij het zoeken naar professionele hulp.

Lees hier 'Heb jij last van babyblues?'

 

(1861 5581 beoordelingen)

Terug naar boven