Is jouw baby onrustig? Is slapen moeilijk?

Al op heel vroege leeftijd zijn sommige baby’s erg onrustig en huilen veel. Vaak is dit een gevolg van een onregelmatig slaap- en drinkpatroon. Hierdoor raakt je baby oververmoeid en huilerig. Zo’n onregelmatig patroon kan ontstaan doordat je de lichaamstaal van je baby onvoldoende verstaat.

Er zijn baby’s die bij moe worden juist veel actiever worden. Het lijkt of de baby meer aandacht wil. Terwijl de over-activiteit er juist op kan duiden dat je baby moet slapen. De kans op oververmoeidheid en huilen door te weinig slapen en te veel prikkels neemt dan toe. Er kan een situatie ontstaan van snel jengelig worden, kort en onrustig drinken. Maar ook niet op eigen kracht in slaap kunnen vallen en kleine hazenslaapjes doen.

Tip 1: Zorg voor regelmaat

Zorg voor regelmaat. Met regelmaat bedoelen we niet dat je voor alles een vaste tijd hebt. Maar dat de gebeurtenissen een zelfde volgorde hebben. Bijvoorbeeld slapen - ontwaken - aansluitend voeden - naar behoefte knuffelen op schoot of op de arm - alleen spelen in de box - bij de eerste tekenen van vermoeidheid aansluitend op de box wakker in bed leggen.

Tip 2: Zorg voor voorspelbaarheid

Zorg voor voorspelbaarheid. Met voorspelbaarheid bedoelen we dat dezelfde gebeurtenis op dezelfde plek plaatsvindt (vooral slapen en alleen spelen). Je baby speelt op zichzelf in de box en slaapt gewoonlijk in het eigen bed. Wanneer weet je baby waar hij/zij aan toe is? Als je het patroon van regelmaat en voorspelbaarheid aanhoudt.

Tip 3: Zorg voor prikkelreductie

Zorg voor prikkelreductie. Met prikkelreductie bedoelen we het vermijden van te veel prikkels. Ze kunnen een baby onrustig maken. Beperk het gebruik van radio en televisie. Gebruik de wipstoel vooral voor het geven van hapjes en niet als speelplek. Doe niet te veel activiteiten met je baby op een dag, zoals winkelen en op visite gaan. Laat je baby in zijn/haar eigen bed slapen. Houd jebaby niet voor het slaapje op schoot of in de box, omdat er visite is.

Tip 4: Naar bed bij eerste tekenen van vermoeidheid

Leg je baby bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed. Zo leg je je baby moe maar wakker in bed. Hij/zij zal zijn bedje als vertrouwde inslaapplek kennen. En zich dan ook gemakkelijk aan de slaap kunnen overgeven.

Sommige baby’s hebben een inslaaphuiltje van 5 tot 10 minuten. Dat kan er gewoon bij horen en is niet zielig. Slaapsignalen zijn: bleek worden, gapen, in ogen wrijven, jengelen, drukker worden, wegkijken. Zie je niet goed wanneer je kind moe wordt? Gebruik dan onderstaand overzicht om te bepalen hoe lang je baby wakker kan zijn:

0-2 weken: 30-45 minuten
2-6 weken: 45-60 minuten
7-12 weken: 60-75 minuten
3-5 maand: 1,5 uur

Tip 5: Baby veilig laten slapen

Maak het bedje kort op. Laat je baby op de rug slapen met het hoofdje wisselend naar links of naar rechts. Gebruik een laken en deken. Stop je baby goed strak in tot aan zijn/haar kin. Stop de deken ver onder de matras. Als mogelijk met de armpjes onder het dek. De strakke deken geeft een gevoel van geborgenheid. Daarnaast voorkomt het uitschieten van armen en benen, waardoor je baby zichzelf kan wakker houden. Geef geen speelgoed (behalve een klein knuffeltje) en hang geen mobiel boven het bed. Blijft je baby onrustig slapen en huilt hij veel? Dan kun je overwegen om hem/haar in te bakeren. Vraag hierover altijd advies bij je consultatiebureau. Kijk ook bij de tips over inbakeren. Of kijk het filmpje veilig slapen

Bron: Regelmaat brengt rust, nov 2008 Ria Blom, De Bakermat

Voor meer informatie kun je terecht bij het consultatiebureau en bij Loes 

(2479 7007 beoordelingen)

Terug naar boven