Het LOES spel - Ik als ouder
Voor ouders in verschillende gezinssituaties
Wil je een bijeenkomst organiseren (maximaal tien ouders) waarin het Loesspel wordt gespeeld? Dat kan!
Vraag hier de bijeenkomst LOES spel aan.
Er is ook een digitale wervingsflyer beschikbaar waarmee professionals een bijeenkomst aan kunnen vragen. Deze is ook als drukwerkbestand beschikbaar.
Het LOES spel is bedoeld voor alle ouders in Twente en faciliteert een gesprek tussen ouders over opvoeden en ouderschap.
Daarbij staat het uitwisselen van kennis en ervaring tussen ouders centraal. Een veilige opvoedsituatie komt uiteindelijk ten goede aan veilig opvoeden en opgroeien.
Het LOES spel faciliteert ouders om met elkaar stil te staan bij hun situatie, de leefomgeving van hun kind(eren) en hoe ouders hierin hun emoties beleven, hoe ze denken en handelen.
Ouders beantwoorden vragen uit het spel die bij hun situatie horen.
Iedere gezinssituatie is immers anders. Daarom kunnen ouders kiezen uit vragen van de volgende categorieën:
Het LOES spel faciliteert een gesprek tussen ouders over opvoeden en ouderschap.
Ouders beantwoorden vragen uit het spel die bij hun situatie horen. Iedere gezinssituatie is immers anders. Daarom kunnen ouders kiezen uit vragen van de volgende categorieën:
De bijeenkomst met het LOES spel vindt plaats onder begeleiding van een cursusleider of ervaren professional.
Daarbij staat het uitwisselen van kennis en ervaring tussen ouders centraal.
Het spel duurt maximaal twee uur en wordt gedaan met minimaal vier ouders en maximaal acht ouders. Het LOES spel wordt gespeeld met ouders die kinderen hebben in de leeftijd tot achttien jaar.
Als ouders vertellen over hun ervaringen als ouder, leggen zij hun gedachten, gevoelens en handelen onder een vergrootglas. Dit raakt hun kwetsbaarheid als ouder, en kan juist tot nieuwe inzichten leiden. Het omgaan met deze kwetsbaarheid vraagt om een open sfeer waar ruimte is voor warmte, vertrouwen en veiligheid. Daarom is veiligheid een belangrijke voorwaarde om het LOES spel goed te laten verlopen.
Als vanzelfsprekend bewaakt de cursusleider de tijd en agenda. Structuur en helderheid geven rust en veiligheid in het verloop van de bijeenkomst.
Het op een professionele wijze uitleggen en begeleiden van het LOES spel zorgt dat er een sfeer ontstaat waarin ouders de ruimte krijgen om ervaringen met elkaar te delen.
Daarom is het is van groot belang dat het spel door een cursusleider wordt begeleid. Een professionele cursusleider kan omgaan met ‘positiemacht’; deelnemers willen de leider positioneren als deskundige. (Trainen met hart en ziel, S. Blankestijn). Cursusleiders hebben ervaring met dergelijke situaties waarin zij direct op hun deskundigheid worden aangesproken met inhoudelijke vragen. De kracht van de cursusleider zit hem op die momenten juist in het op een professionele wijze terugleggen van de vraag bij de andere ouders en hieruit maximaal effect te genereren.
De kracht van een cursusleider is dat hij of zij zicht houdt op metacommunicatie (communicatie over de communicatie), bijvoorbeeld non-verbale signalen. Dit stelt de cursusleider in staat om waar nodig verdiepende vragen te stellen. Op die manier krijgt het gesprek een extra gelaagdheid.
Het LOES spel focust op wat er goed gaat vanuit de gedachte dat iedere ouder het beste wil voor zijn of haar kind(eren).
Het gelaagde effect van de manier waarop het gesprek tussen ouders plaatsvindt dient gelijktijdig als een voorbeeld voor hoe ouders met hun kind(eren) kunnen communiceren. Het stellen van open vragen en een echt luisteren vormen hiervoor de basisingrediënten.
De ervaringen die ouders met elkaar delen in het LOES spel gaan over onderwerpen die in het dagelijks leven niet vaak aan bod komen. Het LOES spel biedt een moment waarop ouders in alle rust kunnen stilstaan bij die onderwerpen. Een ervaring vertellen geeft betekenis aan de situatie, leidt tot bewustwording, zelfvertrouwen en zelfkennis (McLean et.al., 2007)
Het spel sluit op een positieve wijze af. Iedere deelnemer schrijft een compliment voor een andere deelnemer uit de groep op een Award Card.
LOES spel is een inhoudelijke combinatie:
LOES.nl is:
Er bestaan diverse spellen in Nederland, maar de combinatie van bovengenoemde thema’s en aandachtspunten in een spel is uniek.
In 1996 heeft de overheid de definitie van het woord ‘gezin’ opnieuw geformuleerd: ‘Elk leefverband van één of meer volwassenen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging van één of meer kinderen.’
Het centrale thema is ouderschap. Dit thema overstijgt je gezinssituatie: je bent en blijft ouder, ook al wonen jouw kinderen niet bij jou.
Veel kinderen groeien op in één-oudergezinnen of samengestelde gezinnen. De gedachte is dat Loes enerzijds iets wil bieden voor ouders en opvoeders die te maken hebben met een relatiebreuk, echtscheiding en anderzijds vanuit de collectieve preventiegedachte voor alle ouders en opvoeders.
Een veilige opvoedsituatie komt uiteindelijk ten goede aan veilig opvoeden en opgroeien. Het LOES spel faciliteert ouders om met elkaar stil te staan bij hun situatie, de leefomgeving van hun kind(eren) en hoe ouders hierin hun emoties beleven, hoe ze denken en handelen.