Baby’s zijn afhankelijk van jou en kunnen nog niet voor zichzelf zorgen. Dat verandert al gauw. Hoor je peuter ook regelmatig roepen: ‘Zelluf doen!’. Dat zijn de eerste stappen op weg naar meer zelfredzaamheid van je kind. Hoe stimuleer je de zelfredzaamheid van je kind?
Voor je het weet is je peuter een kleuter en mag hij of zij naar groep 1. Spannend, die eerste schooldag. Het is fijn als je kind dan zelfstandig dingen kan doen. Voor hem of haar zelf en ook voor de leerkracht. Die heeft niet altijd gelijk tijd om de jas aan te doen, billen te vegen of te helpen met het omkleden bij de gymles. Ook vergroot het zelfvertrouwen van je kind als hij of zij zelf dingen kan doen. Nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag leren peuters het beste als daar (ook) thuis aandacht voor is. Lees hier hoe je je peuter nieuwe dingen aanleert.
Zo is zelf aankleden een belangrijke vaardigheid. Maar is zeker niet de makkelijkste. Het oefenen is bij veel kinderen een strijd. Zeker in de ochtendspits. We hebben tips!
Doe een handeling voor en oefen dit samen. Laat bijvoorbeeld zien hoe je kind zichzelf kan aan en uit kan kleden. Of hoe ze een drinkbeker of broodtrommel kunnen openen en sluiten.
Beperk het kiezen van kleding tot twee kledingsetjes.
Help je kind bij het zien wat de voor- of achterkant van de kleding is. Zet bijvoorbeeld een stip onder de rechterzool van de schoen. Of kies ondergoed met een duidelijke print op de voorkant.
De motoriek van een kleuter moet zich vaak nog ontwikkelen. Daar kan je bij het zelf laten aankleden rekening mee houden. Laat je kind bijvoorbeeld zitten om een broek aan te doen. Of leg een kledingstuk zo klaar dat het makkelijk aan te trekken is.
In de ochtend is het bij veel gezinnen vaak een race tegen de klok. Voorkom stress door op tijd op te staan en geen strijd te maken van aankleden.
Vind je kind iets moeilijk? Oefen in stapjes. Bijvoorbeeld eerst oefenen met de jas aandoen en later met de rits. Of eerst de schoenen aandoen en later oefenen met de veters strikken.
Neem de tijd om te oefenen. Spelenderwijs iets leren is leuk. Kleuters vinden leuk een ’diploma’ te krijgen voor iets dat ze nu zelfstandig kunnen. Denk aan een strikdiploma als ze hun veters kunnen strikken. Je kan ook een belonings- of gedragskaart gebruiken. Probeert je kind iets nieuws? Geef complimenten. Bijvoorbeeld: “Je kan het al bijna helemaal alleen’’ of ‘Goed, dat je het al zelf kan of probeert.”
Gaat je kind naar school maar is het nog niet zindelijk? Veel scholen vragen ouders hun kind eerst zindelijk te krijgen, voordat het naar school gaat. We hebben tips over hoe je je kind helpt bij het zindelijk worden. Ook de jeugdverpleegkundige van GGD Twente kan helpen. Bel gerust naar 053 4876670.