logo-loes

Wat voor effect hebben media (zoals tv en internet) op jouw kind?

Kinderen zitten tegenwoordig meer achter een beeldscherm dan vroeger. Het mediagedrag van kinderen verschilt onderling, maar het mediagebruik neemt met de leeftijd toe. Ze zijn constant in contact met elkaar via sociale media als Twitter en Facebook en volgen de laatste trends via filmpjes op Youtube.

Het gebruik van social media als Twitter en Facebook legt een sterke sociale druk op jongeren. Ze willen graag op de hoogte zijn en meepraten over de laatste nieuwtjes. Maar jongeren die zeer actief zijn op sociale netwerken hebben meer last van concentratieproblemen.

Let op balans in mediagebruik

Zorg voor een goede balans tussen mediagebruik en andere activiteiten, zoals sport en sociale contacten. Pas de duur van het mediagebruik aan op de leeftijd van je kind en maak daar duidelijke afspraken over. Er zijn hier geen formele richtlijnen voor, wel adviezen.

Stichting Mijn Kind Online raadt aan als mediagebruik:

  • tot 2 jaar: 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen surfen;  
  • 2 - 4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag;  
  • 4 - 6 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag;  
  • 6 - 8 jaar: maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten;  
  • 8 - 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag; 
  • 10 - 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag;
  •  12 jaar en ouder: maximaal 3 uur beeldschermtijd per dag.


Positieve effecten van (sociale) multimedia

Regelmatige mediaopvoeding kan leiden tot een aantal belangrijke voordelen voor de ontwikkeling van kinderen:

  • Kinderen kunnen de wereld om hen heen op een veilige manier verkennen.  
  • Ze kunnen hun ervaringen delen en communiceren met vrienden zonder dat ze met directe reacties hoeven om te gaan.  
  • Op internet bestaan veel websites en discussiegroepen waar kinderen en jongeren hunideeën en meningen kunnen uitwisselen.  
  • Door het gebruik maken van een spelcomputer met beweegspelletjes zoals de Wii of de K-nect hebben kinderen ook de gelegenheid om te bewegen achter een beeldscherm. Ze kunnen hiermee hun sociale en lichamelijke vaardigheden ontwikkelen. 
  • Kinderen kunnen via de media zelfstandig informatie vinden over allerlei onderwerpen.  
  • Het gebruik van media draagt bij aan culturele vorming, creativiteit en expressiviteit.  
  • Jongeren kijken naar series, luisteren muziek en delen hun smaak met anderen op internet. Ze zijn ook bezig met het maken van verhalen, foto's, muziek en virtuele personages voor games.  
  • Media stimuleren jongeren tot maatschappelijke participatie, bijvoorbeeld via websites van sportclubs, muziekscholen en publiekscampagnes.

Meer mediatips

Bronnen: NJI, mediagebruik door kinderen en jongeren en Mijn kind online.