Nederland start het nieuwe jaar fris met IkPas. Deze jaarlijks terugkerende actie daagt mensen uit om hun alcoholgebruik 30 of 40 dagen op pauze te zetten en start in 2019 met een 30-dagen campagne op 1 januari. Het is een uitdaging voor mensen, om te kijken wat een alcoholpauze met hen doet en het helpt om bewuster om te gaan met je alcoholgebruik.
Veel mensen drinken alcohol. Op een feestje of verjaardag, tijdens het eten, als slaapmutsje, na het sporten of op de vrijdagmiddagborrel. We zijn ons niet altijd bewust van de gewoonte om bij steeds meer gelegenheden alcohol te drinken. Om deze gewoonte te doorbreken, Twentse burgers te stimuleren en steunen in het maken van een gezonde keuze, ondersteunt GGD Twente samen met Tactus Verslavingszorg deze landelijke IkPas actie. Ook sporen zij Twentse werkgevers aan om dit initiatief te omarmen.
Twentse ouders zijn in 2017 minder tolerant over het alcoholgebruik van hun kinderen dan in 2013. Dit blijkt uit de resultaten van de Kindmonitor. Minder ouders accepteren dat hun kinderen voor hun achttiende jaar meerdere glazen alcohol drinken. 62% van de ouders houdt rekening met alcoholgebruik in het bijzijn van hun kinderen. Het is een bekend gegeven dat het drinkgedrag van jongeren sterk beïnvloed wordt door hun omgeving; ouders, vrienden, familie, maar ook mensen met voorbeeldfuncties. Deelname aan IkPas kan een goede aanleiding zijn hierover in gesprek te komen. Kijk voor meer cijfers op Twentse gezondheidsverkenning.
Meedoen levert ook echt iets op. Mensen die hebben meegedaan aan de actie geven aan zich fitter te voelen en beter te slapen. Ook worden mensen zich meer bewust van hun eigen alcoholgebruik. Erik Maarsingh, plv. directeur Publieke Gezondheid: “Ik ben geen grote drinker en ga ontspannen en bewust met alcohol om. Maar van een glas wijn in het weekend tijdens een etentje kan ik zeker genieten. Die momenten ga ik een aantal keren missen in de maand januari. Het gebruik van alcohol is in sommige situaties erg vanzelfsprekend. Een maandje zonder maakt ons daarvan bewust. Ik kijk uit naar de ervaring die deze alcoholpauze brengt”.
Naast ondersteuning voor individuele deelnemers, heeft IkPas een speciaal aanbod voor bedrijven en organisaties alcoholgebruik bij hun medewerkers onder de aandacht willen brengen. Bedrijven kunnen via https://ikpas.nl/bedrijven/ promotiematerialen bestellen en een eigen landingspagina aanvragen.
Mensen kunnen kiezen om 30 of 40 dagen mee te doen aan deze uitdaging. IkPas is dit jaar de samenwerking met Dry January aangegaan. De 30-dagen variant van IkPas vindt daarom voortaan niet plaats in maart, maar op 1 januari. Daarnaast is er, net als vorig jaar, tijdens de traditionele vastenperiode een 40 daagse campagne. Deze start op 6 maart. Inschrijven voor de eerste campagne kan vanaf nu via https://ikpas.nl/inschrijven/.
- Drinkgedrag van pubers veranderen
- Drinkt je puber te veel alcohol?
- Maak drankafspraken met carnaval
- Vier een leuk Oud en nieuw