Stel je vraag!

Heb je een vraag? Dan kun je die online stellen. Je ontvangt binnen twee werkdagen antwoord.

Liever een persoonlijk gesprek? Kijk dan bij Loes locaties voor het telefoonnummer of adres van Loes in jouw gemeente!

Stel je vraag

Online onderwijs, zo gek nog niet

Gepubliceerd: 25 februari 2021

Olivia is dit schooljaar begonnen in de brugklas. Een zee aan nieuwe kansen en mogelijkheden opende zich. Geen verlegenheid, geen aarzeling, geen zenuwen. Vol vertrouwen dook ze erin.

Op de basisschool had onze dochter maar twee meisjes in haar groep. Verder allemaal jongens. Haar nieuwe klas telde wel vijftien meisjes. Met wie ze allemaal vriendschap wilde sluiten. Dat lukte best. Tijdens de introductie-activiteiten liep ze gewoon op een groepje meiden af: “Mag ik erbij komen zitten?” De volgende dag ging ze al met één van hen zwemmen. Zo makkelijk kan het soms zijn.

Zou dat wel goed gaan?

Meteen de eerste weken ontdekte Olivia dat de middelbare school niet te vergelijken was met de basisschool. De leraren waren raar en onbegrijpelijk. In de pauzes kon ze naar buiten voor een potje voetbal, maar verder moest ze vooral stilzitten. Was de schooldag eindelijk afgelopen, dan ging ze met een tas vol huiswerk weer naar huis. De introductieweek was geweldig, maar verder viel de school haar vies tegen. Hetzelfde gold voor haar resultaten. Een enkele vier en verder vooral vijven en zessen. Zou dat wel goed gaan, vroegen wij ons af.

In december stond een tien-minutengesprek met Olivia’s mentor op de agenda. Job en ik wilden toch eens horen hoe hij tegen Olivia’s schoolprestaties aankeek. Tot onze verbazing vond de mentor dat totaal geen punt van zorg. Hij had een heel andere boodschap voor ons.

Geroezemoes

Lang verhaal kort: hij vond onze dochter een lastpak. Als de klas eindelijk stil was, maakte Olivia een grapje en was de rust verstoord. Gebeurde ergens achterin de klas iets? Olivia zag het en was afgeleid. En ze betrok de rest van de klas erbij. Rondom Olivia was er altijd onrust en geroezemoes. Ik herken dat wel. Thuis is het net zo. De mentor vroeg ons dringend om hier met haar over te praten. Want de andere leraren hadden er ook last van.

Nog geen week later was de situatie compleet veranderd. De schooldeuren gingen dicht. In plaats van naar school te fietsen, bleven de kinderen thuis voor online onderwijs. Nog steeds had Olivia lange schooldagen, maar het huiswerk werd geskipt. Tijdens de online lessen werkten zij en haar klasgenoten aan opdrachten. Dus als Olivia om half vier de laptop dichtklapte, was ze ook echt vrij.

Saai was het wel. Maar soms is saai goed. We zagen dat er wat druk wegviel bij Olivia. Ze hoefde niet meer de clown uit te hangen in de klas. Ze deed actiever mee. Ze durfde makkelijker vragen te stellen aan de docent. En tussendoor kletste ze met vriendinnetjes via WhatsApp.

Onverwacht effect

Lopen Olivia en al die andere scholieren nu een leerachterstand op? Misschien wel. Maar een onverwacht effect is dat Olivia de afgelopen maanden beter in haar vel is komen te zitten. Want ook al stortte ze zich vol overgave in het nieuwe schoolavontuur, ze vond het ook heftig. Van groep 8 naar de brugklas was een cultuurschok. Ineens moest ze presteren, zat ze op een nieuwe school en had ze te maken met een ander onderwijssysteem en allemaal nieuwe mensen om zich heen.
Het online onderwijs zorgde voor een zachte landing. Natuurlijk zitten er superveel nadelen aan, maar voor onze dochter pakt het niet slecht uit. Ik ben benieuwd hoe het Olivia en al die andere scholieren vergaat, als straks de scholen weer open mogen.

Het gezin van MamaTien en Job telt vier kinderen: Loïs (13), Olivia (12), Joost (10) en Emmanuel (7)

Lees ook de Loes-tips

Blog

De laatste school- en werkdagen tikken weg, bijna 2 weken vrij! Lekker is dat. Ik besef dat we in een luxe positie zitten dat het hele gezin thuis is met de feestdagen. Heerlijk. Al moet ik toegeven dat ik ook wel behoorlijk gestrest heb hoor, de afgelopen week.

Meer lezen
Terug naar boven